På det igen

Träningen efter Bergslagsleden Ultra har varit i stort sett obefintlig. Åkte på både förkylning och magsjuka efter varandra efter tävlingen. Antar att mitt immunförsvar var ganska nedsatt efter ansträngningen. Men nu känner jag mig frisk igen, så nu är det hög tid att komma igång igen.

För tillfället har jag bara några kortare lopp inplanerade (5km och 10km). Möjligen en halvmara i höst med. Skälet till att jag inte är helt söker på om jag ska springa halvmaran (Å-stadsloppet) i höst, är att jag är lite sugen på att göra ett litet personligt expriment ganska snart. Jag känner mig sugen på att köra ett riktigt långt träningspass ganska snart. Då jag ska försöka slå personligt längdrekord. Eftersom det kommer ta större delen av dagen, så är det enklast att göra under en barnfri helg. Och min nästa barnfria helg ligger bara en vecka från Å-stadsloppet. Så satsar jag på längdrekordet, så hinner jag inte återhämta mig tills loppet. Får se hur jag gör med det.

Efter BLU (Bergslagsleden Ultra) har jag jag i alla fall beslutat mig för att jag ska köra betydligt mer styrkelöpning och backträning. Jag hann inte riktigt med det före BLU, eftersom uppladdningen till loppet blev ganska kort. Men det är där jag saknar, och det kommer nog ge mig mycket inför framtida långlopp.

Jag kommer även hårdplugga boken ”Training Essentials For Ultrarunning”. En riktig bibel det för den som vill spring långt i skogen. Det finns inga färdiga program på X antal veckor i den boken som det finns i så många andra, utan den har i stället teorin bakom träningen, så att man förstår den och sedan får man hjälp med hur man ska plocka ihop ett träningssystem som passar just mig och mina mål. Ett hett tips till andra långlöpare där ute.

Training Essentials for Ultrarunning bok.

För övrigt känns det lite tomt nu när jag klarade årets målsättning (ultradistans). Ett stort mål inför 2018 är Ultravasan, 90km, men vill ha fler stora mål. Vill ha fler stora hårda mål att träna för. Får ta mig en funderare och hitta nåt kul långlopp. Vill testa mina gränser. Jag vet att jag inte kommer bli någon snabb löpare på 5km och 10km. OCR-lopp (hinderbana) är inte min grej heller. Är för trasig i kroppen för det. Vill i stället springa långt, riktigt långt. Häromdan fick jag en tanke om att någon gång innan man ger upp skulle det vara kul att testa på ett 24-timmars lopp. Runt runt på en 400-meters bana i 24 timmar. Det vore en riktig utmaning och test av pannbenet det. =)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *